Zmiany w Quality Raters Guidelines w styczniu 2025

Google Quality Raters’ Guidelines to obszerny dokument, który jest przekazywany tysiącom osób, tak zwanym Raterom, których Google zatrudnia. Celem tych wytycznych jest nauczenie tych „Quality Raters”, jak oceniać ogólną jakość strony internetowej i wyniki. Osoby oceniające przeprowadzają też testy A/B wyników wyszukiwania i przekazują informację zwrotną, który zestaw lepiej spełnia zapytanie.

Google zatrudnia około kilkunastu tysięcy tzw. Raterów, na kwotę ok. 84 milionów dolarów miesięcznie.

Quality Rater ocenia dwie kwestie: “Jakość strony” i “Zaspokojenie potrzeby użytkownika”. Ciekawostką jest, że w starszych wersjach QRG “Jakość strony” była nazywana EAT.

Oceny Raterów są wykorzystywane do poprawy wyników wyszukiwania poprzez dostarczanie przykładów pomocnych i nieprzydatnych wyników dla różnych wyszukiwań. Poszczególne oceny nie wpływają na to, jak dana strona rankuje w wynikach. Oceny pomagają szkolić systemy uczenia maszynowego w identyfikowaniu przydatnych treści wysokiej jakości.

Jak mówi Marie Haynes Quality Raters Guidelines to wytyczne do których zmierza Google. Choć SEOwcy wskazują w jakich punktach to nie działa to jednak algorytmy się uczą i zmieniają. “Kiedy jest zmiana w QRG to znaczy, że Google chce trenować swoje systemy, żeby rozpoznawało te kwestie algorytmicznie.” – mówi Marie.

Uczenie maszynowe algorytmów zachodzi poprzez przedstawianie algorytmom tego, co jest dobre i tego co nie jest dobre – poprzez oceny stron.

Poniżej zamieszczam informacje o tym, co zmieniło się w QRG.

Treści AI

Z dokumentu wynika, że Google nie jest przeciwko AI. Można używać AI do tego, by content był lepszy. Ale są przypadki, gdzie ludzie używają AI w zły sposób. To, co Google potrzebuje to strony pisane DLA ludzi.

Oryginalne spojrzenie

Strona dostaje ocenę “Najniższą”, gdy główna treść (MC) jest stworzona z małym wysiłkiem lub bez niego i z małą oryginalnością lub bez niej. Google ocenia – Czy to jest oryginalne spojrzenie, którego nie ma na innych stronach?

Wiele stron, które spadły podczas Helpful Content Update było dobrych, ale jest setki innych stron mówiących o tym samym. Takie strony skupiały się na tym, co już istniało w sieci. “Zbieranie istniejących informacji razem jest niewystarczające. Musisz być oryginalny (dawać coś nowego)” – mówi Marie Haynes.

W QRG ocena “Najniższa” właśnie jest dawana kiedy MC nie dodaje wartości w porównaniu do podobnych stron w sieci.

Można zapytać Chat GTP o ocenę własnej treści w stylu “Czy w poniższej treści jest coś oryginalnego, czego nie ma na innych stronach internetowych?”.

To, co dobrze działa to statystyki, badania, dane.

Jako przykład stron niskiej jakości podawane są w QRG te treści, które podsumowują inne treści.

Expired Domain Abuse

Do QRG zostało dodane nadużycie związane z wygasającą domeną. Przykłady podane przez Google:

  • Treści związane z kasynem na byłej domenie jakiejś szkoły
  • Treść afiliacyjna na stronie używanej przez rządową instytucję
  • Sprzedaż produków medycznych na domenie byłej organizacji charytatywnej non-profit

Site Reputation Abuse

Site reputation abuse jest wtedy, kiedy treść strony trzeciej jest publikowana na jakiejś uznanej domenie, w ten sposób wykorzystuje siłę tej domeny. Dotyczy to twórców niezwiązanych z daną stroną: użytkowników strony, freelancerów, ludzi niezatrudnionych przez daną firmę. W QRG pisze, że posiadanie treści stron trzecich samo w sobie nie jest nadużyciem, chyba, że treść strony trzeciej jest publikowana w związku z wykorzystaniem mocy danej domeny.

To nadużycie było związane z karami dla portali newsowych w 2024 roku w związku ze stronami z kuponami, które były prowadzone przez strony trzecie. Te strony wykorzystywały autorytet marek.

Podawane są też przykłady treści nietematycznych dla danej strony, które są na niej, aby wykorzystać jej moc.

  • Edukacyjna strona przedstawiająca recenzje pożyczek
  • Medyczna strona pisząca o najlepszych kasynach

Scaled Content Abuse

Jest to tworzenie wielkiej liczby treści małym wysiłkiem i oryginalnością, bez edytowania lub ręcznego tworzenia. Ma to przynieść korzyść twórcy, a nie użytkownikom strony.

W tym zaliczanie jest używanie AI do tworzenia wielu podstron bez wartości lub z niską wartością w porównaniu do innych stron z branży czy łączenie treści z innych stron, bez dodania żadnej wartości.

Jeśli masz kilka podstron tego typu to Cię nie dotyczy, a bardziej profesjonalistów, którzy robią to w milionach.

MC z niskim lub małym wysiłkiem, oryginalnością i wartością dla użytkownika

Ponad 30 razy wskazywana jest tutaj parafraza. Jeśli Google ma treść na dany temat, to ty po prostu parafrazujesz to, co w sieci. Wiele stron, które oberwały przez HCU używało takiej taktyki. Nie znaczy to jednak, żeby usuwać starą “sparafrazowaną” treść ze swoich stron.

Najniższa ocena jest dawana, gdy cała lub prawie cała treść MC jest “parafrazowana”.

Jeśli strona nie jest oryginalnym źródłem to jest skopiowana lub sparafrazowana.

Systemy machine learning są szkolone na sygnałach użytkowników, więc to co lubią ludzie pojawia się w wynikach.

Czy możesz dodać coś unikalnego, oryginalnego do danej treści?

Ponadto dla branż YMYL liczy się konsensus w związku z daną wiedzą. Jeśli masz wiele treści przeciwko konsensusowi to może być oznaczone jako niska jakość. Jeśli różnisz się od tego, co mówią inni ludzie to musisz przedstawić na to jakieś dowody.

Wypełniacze

“Właściciele stron powinni umieszczać najbardziej pomocną treść blisko góry strony, żeby odwiedzający mieli do niej natychmiastowy dostęp” – czytamy w QRG. “Chyba, że użytkownik może też przejść do ważnej treści w szybki sposób” – mówi Marie. Jednym z pozytywnych przykładów dla stron z przepisami jest łatwy do znalezienia przycisk “Skocz do przepisu”.

“Wysokiej jakości strony mają najważniejszą treść umieszczoną w sposób najbardziej widoczny.”

Ciekawe cytaty Marie Haynes

“Widziałam wielokrotnie, że sklepy istniejące tylko online często spadały podczas Core Update na rzecz sklepów, które istniały fizycznie.”

“Zachęcam Cię do posiadania zdjęcia na stronie, Twojego, Twojego zespołu, obiektu (jeśli to adekwatne).”

“To, co w kontekście ekspertyzy ma znaczenie, to nie to, że piszesz w bio, że masz 20 lat doświadczenia w ogrodnictwie, ale to co inni mówią o Twoim doświadczeniu.” – Tutaj sygnałem są też linki.

(W kontekście długich tytułów) “Wsadzenie wielu keywordów w title wciąż wpływa na ranking. Title tag jest bardzo istotny.”

“Nie chodzi o jeden sygnał. Problem może być wtedy kiedy masz wiele negatywnych sygnałów.”

“Jeśli używasz w tytule produktu ‘Najlepszy’ to trafiasz pod algorytm Product Review, który jest bardzo surowy.”

“W przewodniku dotyczącym Helpful Content jakiś czas temu dodano: Czy masz istniejącą lub zamierzoną grupę odbiorców? Czy tworzysz treść dla odbiorców, którzy do Ciebie przychodzą czy tworzysz treść dla wyszukiwarek w celu pozyskania odbiorców?” – Jest to dobre nawiązanie do wyszukiwań brandowych.

Źródło